Nechtěla jsem to sem dávat, ale ukázalo se, že je to potřeba. Všechny texty na tomto blogu jsou mé vlastní. Je to má tvorba a vztahují se na ni autorská práva. Pokud chcete něco mého použít, prosím požádejte mě o to. Pokud to neuděláte a já to zjistím, máte smůlu, neboť jsem bohatá svině, co si může dovolit vlastního právníka. 

Červenec 2009

Trvale udržitelná dojná

7. července 2009 v 15:54 | Máruška |  Idées noires
Ano, tento článek má něco společného se známou Trvale udržitelnou krávou.
Když jsem si po dlouhé době zase pročetla známý blogerský provokativní článeček, uvědomila jsem si jednu drobnost a sice spojitost s výsledky českého školství. V zatím posledním semestru jsem měla zajímavý předmět, a sice Obecnou a alternativní didaktiku pana doktora Hališky. Jednu celou přednášku a jedno celé cvičení jsme probírali problém českých studentů. Konkrétně šlo o čtení s porozumněním. Proč čeští studenti končí v mezinárodních srovnáních v této "disciplíně" tak špatně? Při velkém mezinárodním srovnávání, které provádělo OECD v r. 2003, bylo zjištěno, že čeští školáci jsou průměrní či nadprůměrní v mnoha oborech a disciplínách, ale co se čtení s porozuměním týče, jsou jejich výsledky žalostné. Přitom, úplně nesečtělé naše děti nejsou a čtení knih má na tomto velký podíl. Tak proč to dopadlo takto?

Dnes už se většina lidí shodne na tom, že čtení s porozumněním se stává jednou z nejdůležitějších disciplín. Navíc člověk opravdu využije i v praktickém životě schopnost přečíst si delší souvislý text a pochopit vztahy jednotlivých prvků v něm, či z něho vyvodit nějaký závěr. Takže nejen, že se odborníci shodnou na tom, že je to důležité, ono je to i potřeba do reality! Splňuje to tedy dvě základní podmínky pro to, aby byli studenti motivováni zlepšit svoje schopnosti. A ejhle, ono to nefunguje. Ve školách se na tento fenomén nezaměřili, učitelé to po svých žácích nijak zvlášť nevyžadují a každý rok střední školy vychrlí tisíce mladých lidí, kteří mají problém přečíst a pochopit třeba smlouvu.
A co z těchto mladých vyroste? Nic zvláštního, prostě normální lidi. Nebudou to žádní dementi, ani neskončí na pracáku nebo u metly. Jenom budou mít hloupé komentáře na internetu, protože nebudou sto ani pochopit význam článku.

(Brněnský deník)

P.S.: a školství, to již tradičně opomíjené, nám za chvíli stejně chcípne. Takže nic lepšího než trochu nechápavé studenty, z něho stejně vydojit nemůžem